کد خبر: ۹۳۶۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
پزشکیان در نشست خبری: مصمم هستم موافتنامه‌ها با چین و روسیه را اجرا کنیم

پزشکیان: با FATF و برجام، می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم| توضیح درباره حصر، گرانی ها، گشت ارشاد، تنش در منطقه، انتصابات و ...

رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود با بیان اینکه دیپلماسی خارجی ما بر مبنای عزت، مصلحت و حکمت حتماً به پیش خواهد رفت، گفت: مصمم هستم موافتنامه‌ها با چین و روسیه را اجرا کنیم.
پزشکیان: با FATF و برجام، می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم| توضیح درباره حصر، گرانی ها، گشت ارشاد، تنش در منطقه، انتصابات و ...
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم امروز (دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی در حال برگزاری است، گفت: سوال می‌شد که چرا جلسه نمی‌گذارید. من می‌گفتم بگذارید یکسری کار‌ها را انجام دهیم، بعد جلسه می‌گذاریم.

وی افزود: روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: رسول خدا که به مدینه آمد دعوا‌ها و اختلافات بین قبایل خیلی بود. انسان‌ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و در نگاه منِ مدیر یعنی حرکت بدون خطا، این حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکی، مدیریت هر کدام معنای متفاوتی دارد.

وی افزود: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاری داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چهارچوب.

با حل FATF و برجام می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حوزه سیاست خارجی در سفر هفته گذشته به عراق ایده کشور‌های اسلامی و برداشتن مرز‌های بین ایران و همسایگان با استفاده از تجارب اتحادیه اروپا را مطرح کردید به نظر شما موانع این طرح چیست و برنامه شما برای اجرایی شدن این برنامه را تشریح کنید؟ گفت: من در گذشته هم به این مسئله اعتقاد قلبی داشتم. اسلام می‌گوید شما برادر هستید و برادر‌ها با هم باید رفتار خوبی داشته باشند چرا باید با همدیگر مرز داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: وقتی می‌توانیم با همدیگر رفت و آمد کنیم یعنی امنیت یکدیگر را حفظ کرده‌ایم، یعنی اقتصاد و فرهنگمان را توسعه دادیم و بازار را رونق دادیم.

پزشکیان گفت: از جوانی می‌گفتم چرا ما مسلمانان رفتارمان طوری نباشد تا برای دیگران الگو باشیم. قرآن گفته شما مومنان با هم برابرید. ما سرزمین خودمان را داریم و عراق و پاکستان هم سرزمین خودشان، اما چرا یک نفر نتواند در پاکستان سوار قطار شود و بیاید شیراز؟

وی گفت: اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کنیم می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم و به چشم‌اندازی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند برسیم. این مسئله‌ای است که می‌توانیم به سمت آن برویم و ارتباطات خود را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در رابطه با سیاست داخلی و بهبود وضعیت اگر بتوانیم قدم اول را در داخل برطرف کنیم اختلافات را کنار بگذاریم و برای سرمایه‌گذاران اعتماد ایجاد کنیم و از طرف دیگر اگر بتوانیم نگاه خود با دنیا تغییر دهیم و مسئله fatf برجام یا ارتباط دنیا را اصلاح کنیم اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

اولویت اول پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است و در مرحله اول باید به زبان مشترک برسیم و این زبان مشترک در چشم انداز‌ها و سیاستگذاری‌ها اعمال کنیم.

تلاش می‌کنیم تا ارتباطات خود را با کشور‌های همسایه بهبود ببخشیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره راهکار رفع تحریم‌ها و ناترازی‌ها تصریح کرد: چاره‌ای نداریم غیر از اینکه بحث FATF را حل کنیم.

وی افزود: ان‌شاءالله نامه‌ای را به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع خواهم نوشت تا بتوانیم درباره آن بحث کنیم که منجر به حل این موضوع شود. البته باید این موضوع حل شود. 

پزشکیان عنوان کرد: در رابطه با مسائل خارجی نیز تلاش می‌کنیم تا ارتباطات خود را در ابتدا و با اولویت کشور‌های همسایه بهبود ببخشیم. سفر اخیر به نقاط مختلف عراق بیشتر بحث‌ها بر این محور بود که قرار شد برنامه راهبردی با آن‌ها تهیه کنیم و پروژه‌های مشترک با یکدیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم اقدامات مشابهی را با کشور‌هایی مانند پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و سایر کشور‌های همسایه انجام دهیم. 

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی خارجی ما بر مبنای عزت، مصلحت و حکمت حتماً به پیش خواهد رفت، تصریح کرد: طبیعتاً لازمه رشد ایجاد بازار آزاد است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری خارج را به داخل سوق داده و ایجاد کنیم.

مصمم هستیم برنامه ۲۵ ساله ایران و چین را اجرایی کنیم 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار سی سی تی وی چین در مورد اینکه روابط و مناسبات ۲ جانبه میان ایران و چین در آینده را چگونه می‌بیند، گفت: ما با کشور چین تاکنون ارتباط و تعاملات بسیار خوبی داشته‌ایم به‌گونه‌ای که بیشتر ارتباطات ما هم امروزه با چین، روسیه و کشور‌های همسایه بوده است.

وی ضمن قدردانی از چین بابت میانجی‌گری برای حل مشکلات میان ایران و عربستان سعودی، اظهار کرد: این یک قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: موافقتنامه مشترکی که در رابطه با برنامه ۲۵ ساله نوشته شده است یکی از مواردی است که می‌توانیم بر روی آن متمرکز شویم و آن را عملیاتی کنیم لذا بنده به عنوان رئیس‌جمهور مصمم هستم آنچه را که نوشته شده و قرار بود اجرا شود آن را عملیاتی کنیم.

پزشکیان بیان کرد: در رابطه با راه‌های ارتباطی که بین کشور‌های منطقه شکل گرفته این نیز می‌تواند هدف کشور چین را هم در دسترسی به بازار‌های ایران و هم بازار‌های ما به چین را کاملاً تطبیق و هماهنگ کند.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم شاه راه‌هایی را درست کنیم که در گذشته در مسیر ابریشم وجود داشته است، گفت: ما با کشور چین یک شریک همراه و استراتژیکی خواهیم بود و این را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی نیز که با یکدیگر خواهیم داشت تلاش خواهیم کرد آنچه را که نوشته شده، عملیاتی کنیم.

ارتباطات بین المللی را تسهیل می‌کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی و رشد اقتصادی ۸ درصدی بر اساس برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری و همچنین رفع مشکلات مربوط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه در وضعیت زندگی مردم چیست؟ گفت: درباره رابطه با رونق تولید آن چیزی که در مقدمه عرض کردم قدم اول آزاد شدن و ایجاد بستر مناسب برای تولید کننده‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی است. 

وی افزود: اکثر این اتاق‌های بازرگانی و تولیدکنندگان گلایه‌ای که از ما دارند که اف‌ای تی اف، چون نیست روند خرید و فروششان و تجارتشان گران تمام می‌شود و مشکل دارند. 

پزشکیان ادامه داد: در نتیجه هدف آن این است که مشکل این افراد را حل کنیم. ارتباطات بین المللی را با همین مسیر‌هایی که گفتیم تسهیل کنیم. وقتی با کشور‌های منطقه و همسایگان گفتگو می‌کنیم و طبیعتاً با دنیا بحث می‌کنیم این ارتباطات را تسهیل می‌کنیم.

پزشکیان بیان کرد: بدون سرمایه‌گذاری خارجی و تنها با سرمایه‌گذاری خودمان حل مشکل به نظر کارشناسان امکان‌پذیر نخواهد بود. در رابطه با ناترازی‌ها و مشکلاتی که داریم همه شما می‌دانید امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می‌شود ناترازی برق، گاز، بنزین، محیط زیستی داریم همه این نوع ترازی‌ها را اگر رها کنیم روز به روز غیر قابل حل می‌شود.

پزشکیان اظهار کرد: گروه‌های دانشگاهی و کارشناسان و یک سری از خبرگان را گذاشتیم در این رابطه کار کارشناسی کنند از شما رسانه‌های محترم دلمان می‌خواهدبرای حل ناترازی‌ها مداخله و کمک کنید. وگرنه بگوییم به این ناترازی دست نزنیم اینجا صدا بلند می‌شود به این ناترازی دست نزن اینجا صدا بلند می‌شود خود به خود امکان برون رفت از این مشکلات را نداریم. راه حل‌هایی را به ما بدهید که ما بتوانیم ناترازی را حل کنیم. 

وی گفت: شما می‌توانید به ما کمک کنید. همه قبول دارید که به این روش نمی‌توان ادامه داد. کمک کنید که اصلاح کنیم. در این رابطه شما هم می‌توانید جلوی ما را بگیرید همه می‌توانید به ما ایده بدهید.

واکنش رئیس‌جمهور به اهداء موشک هایپرسونیک یه یمن

خبرنگار الجزیره در نشست خبری با رئیس جمهور اسلامی ایران بیان کرد: دیروز ما شاهد بودیم گروه انصارالله یمن یک موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل شلیک کردند و به هدف اصابت کرد؛ بعضی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که ایران یا موشک‌های هایپرسونیک به گروه انصارالله یمن داده و یا حداقل تکنولوژی آن را انتقال داده بود. آیا در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه ایران موشک هایپرسونیک در یمن علیه اسرائیل آزمایش کرده است؟

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر شکل می‌گیرد؛ یعنی یک انسان اگر می‌خواهد از اینجا برود به یمن، انقدر گیر می‌دهند که یک هفته طول می‌کشد، موشک چطور به آنجا رفته و آن را ندیده‌اند؟ و اصلاً یک چنین چیزی نیست؛ تازه آن موشکی که این‌ها پرتاب کرده‌اند از این نوع مدل ما در ایران نداریم.

وی افزود: اینکه این‌ها توان پیدا کرده‌اند این کار را کنند، کار یک روز، یک هفته و یک سال و دو سال نیست؛ علم و مهارت چیزی است که در طی زمان به دست می‌آید و به دست آوردن یک چنین تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیر ممکن است.

رئیس جمهور اظهار داشت:، اما اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به همدیگر کمک می‌کنیم در مقابله با اسرائیل که دارد نسل کشی می‌کند و زن و بچه و پیر جوان را می‌کشد و نسبت به آن اعتراض داریم درست است و یک نگاه مشترک هستیم.

پزشکیان ادامه داد: اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا ایستاده و هیچکس هم جلوی آن را نمی‌گیرد؛ آمریکا و اروپا نیز به آن‌ها هم موشک، هم بمب، هم هواپیما میدهد و هم دفاع می‌کنند، خب اگر این‌ها نسبت به اسرائیل و امنیت‌اش نگران هستند چرا به غزه و فلسطین و انسان‌هایی که این‌ها ترور می‌کنند نگران نیستند؟

وی عنوان کرد: گیر اینجا است؛ حقوق بشر و دنیای متمدن باید اجازه ندهد که یک عده آدم با قدرت خودشان و پشتیبانی آن قدرت‌ها مردمان بی‌گناه را به این شکل بمباران کنند، نابود کنند و بعد بگویند ایران به این‌ها موشک داده است؛ این‌ها خودشان می‌دانند که ایران نمی‌تواند به آنجا موشک بفرستد برای اینکه اصلاً نفر می‌خواهد به آنجا بروند یک هفته طول می‌کشد.

وی تاکید کرد: ما هایپرسونیک داریم، ولی از آن نوع (یمنی) را نداریم؛ ماهواره به آسمان می‌فرستیم و قدرت موشک هم داریم، ولی اینکه ما به آن‌ها موشک می‌دهیم اینطور نیست؛ آن‌ها تکنولوژی آن را دارند و قبل از اینکه این جنگ اتفاق بیفتند یاد گرفتند و دارند تولید می‌کنند. اینکه ما با هم ارتباط داریم و با هم در یک نگاه هستیم درست است و ما نمی‌خواهیم اسرائیل مردم را نابود کند.

پزشکیان متذکر شد: همان قوانین بین‌المللی که این‌ها می‌گویند برای سازمان ملل و دنیا است همان را مراعات کنند؛ کجا قوانین بین المللی اجازه داده در یک جمع زن بچه و پیر و جوان را بکشید؛ کجا اجازه داده بیمارستان را بمباران کنید؟ چرا این‌ها در مقابل این حرف‌ها بی‌تفاوت هستند؟ این‌ها انسان هستند؟

پاسخ پزشکیان به سؤالی درباره انتصابات

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کیهان مبنی بر اینکه حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی روبرو کند و رهبر انقلاب نیز نسبت به به‌کارگیری چنین افرادی هشدار داده‌اند، اما متاسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه و حامیان اغتشاشات در دولت شما منصوب شده‌اند، آیا از این انتصاب‌ها باخبر هستید؟ گفت: آن چیزی که شما می‌گویید فتنه، ممکن است به هر نگاهی در هر سطحی اعتراضی شده و شما اعتراض دیگری کرده‌اید. شما تصور می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل تصور می‌کند حق با آنهاست، این تصورات است. هر کسی خیال می‌کند حق با اوست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در ابتدا گفتم الان هم می‌گویم وقتی دو قبیله همدیگر را کشتند، رسول خدا آن‌ها را به برادری دعوت کرد، ما که همدیگر را نکشتیم.

پزشکیان تصریح کرد: مثلا من اعتراضی داشتم و شما اعتراض دیگری داشتید، اصلاً این همسو هم نبود، نگاه ما این است که چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری تعریف و سیاست‌هایی که ابلاغ کرده‌اند و برنامه‌هایی که وجود دارد، همه در آن چهارچوب عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس نگاهی که شما دارید، شاید بگویید حق با شما است، اما این فرد توانمند است و می‌خواهد کمک کند، آیا باید بگوییم که تو بمان کنار، چون در گذشته چنین موضعی داشتی؟

رئیس‌جمهور تأکید کرد: پس چطور می‌خواهیم وحدت کنیم و چطور می‌خواهیم وفاق داشته باشیم؟ اگر وفاق معنایش این است که هیچکس هیچ گناهی نداشته باشد و هیچ اشتباهی نکرده باشد را پیدا کنیم، اصلاً امکان ندارد و پیدا نمی‌کنید.

پزشکیان اضافه کرد: هر انسانی کار می‌کند اشتباه می‌کند، قرار نیست به خاطر اشتباه آدم‌ها را کنار بگذاریم، در نتیجه اگر می‌خواهیم وفاق ایجاد کنیم، یعنی باید بپذیریم که عیب‌هایی داشتیم و این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم و کنار هم می‌آییم و بر اساس چهارچوب قانون و رهنمود‌های مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد. اگر خلاف آن سیاست‌ها عمل کردند، ما برخورد کنیم، نه اینکه بگوییم تو در گذشته فلان اشتباه را کردی چرا آمده‌ای؟ می‌گوید آومده‌ام کمکت کنم، اما می‌گویند نه.

وی با طرح این سؤال که یا می‌دانید من را برای نمایندگی رد کردند؟، گفت: می‌دانید جرم من چه بود، جرم من عدم التزام به اسلام بود، خداوکیلی من تمام التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی را دارم، در تمام زندگی خود یادم نمی‌آید که حتی یک روز مرخصی رفته باشم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به قدری مشغله داشتم که حتی خانواده‌ام را برای زیارت به مشهد هم نمی‌توانستم ببرم، یا جبهه بودیم یا درس می‌خواندیم و یا با چپی‌ها دعوا می‌کردیم.

پزشکیان تأکید کرد: چه کسی گفته است که حق با این طرف است یا آن طرف؟، ما باید کوتاه بیاییم و زیر پرچم اعتقاد به اسلام و رهنمود‌های مقام معظم رهبری چارچوب‌ها را بپذیریم و به آن عمل کنیم، عیب هم را نگوییم، سعی کنیم نقاط مشترکی که داریم را پشتیبانی کنیم.

تلاش می‌کنیم ارتباط‌مان با عربستان، مصر و اردن را تقویت کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه طی دوره اخیر شاهد اقداماتی برای از سرگیری و توسعه روابط با کشور‌های عربی به ویژه در حوزه خلیج فارس مانند عربستان بودیم، آیا قرار است به زودی سفری به عربستان سعودی داشته باشید یا شاهد سفر ولیعهد عربستان سعودی به ایران باشیم، آیا جدول مشخصی برای انجام سفر بین دو کشور وجود دارد یا خیر، این سفر‌ها می‌تواند چه تاثیری در اوضاع فلسطین داشته باشد اظهار کرد: باور و اعتقادم این است که ما با یکدیگر برادر هستیم و چرا نباید با یکدیگر رفت و آمد داشته باشیم. چرا باید با یکدیگر اختلاف داشته باشیم، از هر حرکتی که بتواند ما را به یکدیگر نزدیک کند شخصاً استقبال می‌کنم.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد که اخوت و برادری همانگونه که رسول خدا توصیه فرمودند و در قرآن نیز به آن اشاره شده که اصلاح بین برادران مهمتر از نماز و روزه است. 

پزشکیان تاکید کرد: حضرت علی علیه السلام هم در وصیت‌نامه خود می‌فرماید؛ هر اختلافی را که بتوانیم بین مسلمان حل کنیم ثواب و ارزش مان از سال‌ها نماز و روزه بیشتر است این باور ماست. 

رئیس جمهور گفت: در نتیجه با عربستان سعودی مصر اردن و همه کشور‌های اسلامی تلاش خواهیم کرد ارتباطمان را تقویت کنیم. در گفتگوی تلفنی که با ولیعهد عربستان داشتیم از ایشان دعوت کردیم که تشریف بیاورند و ما هم حتماً دیداری داشته باشیم. 

پزشکیان عنوان کرد: تلاش می‌کنیم حلقه اقتصاد و مسلمانی را افزایش دهیم، وحدت ما مسلمانان به اسرائیل متجاوز می‌فهماند که حق ندارد بمباران کند و بچه و مریض و کودک را نابود کند.

باید بین زندگی و محیط‌زیست خود تعادل ایجاد کنیم

 خبرنگار خبرگزاری دانشجو در پرسشی از رئیس‌جمهور پرسید اخیراً صحبت‌هایی در مورد انتقال پایتخت داشتید. باتوجه به سخن وزیر راه‌و شهرسازی امکان ساخت مسکن جدید در تهران وجود ندارد و کارشناسان نیز معتقدند که ۱۰ سال انتقال پایتخت طول خواهد کشید با این اوصاف چه راه‌حلی برای حل این معضل دارید؟ 

پزشکیان گفت: آنچه که من گفتم یک نگاه است. توسعه تعادل بین منابع و مصارف است. یعنی اگر ما منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم قطعاً روزی نابود خواهیم شد. باید بین داشته‌ها و نیاز‌های خود تعادل ایجاد کنیم. 

وی افزود: اکنون نشست زمین در تهران وحشتناک است. آب‌های زیرزمینی در حال اتمام هستند. اگر بارندگی کم باشد مشکل آب خواهیم داشت. بدون توجه به منابع و مصارف در حال توسعه دادن هستیم. از نظر علمی ادامه این روند غیر ممکن است و باید چاره‌اندیشی کرد. 

رئیس‌جمهور عنوان کرد: باید تلاش کنیم توسعه را ببریم در کنار جا‌هایی که امکان توسعه وجود دارد. دنیا را که بنگرید اکثر شهر‌های بزرگ و صنعتی کنار دریا هستند. ایران امکان بزرگی با عنوان دریای خلیج‌فارس دارد که دنیا حسرت ۱۰ کیلومتر آن را می‌کشند. از این ظرفیت استفاده نکردیم و کل کشور را می‌خواهیم در تهران توسعه دهیم.

پزشکیان گفت: باید تمرکز را از مراکز هدایت کنیم به سمت جا‌هایی که امکان ماندن است و تعادلی بین محیطمان و ادامه زندگیمان به وجود آوریم. این کار هم کاری نیست که من بگویم امروز می‌خواهم پایتخت را انتقال دهم بلکه نیت بنده این بود که ببینم این روند غیرقابل ادامه است. مثل خیلی ناترازی‌هایی که ایجاد می‌کنیم و هر روز در آن غرق می‌شویم.

وی اظهار داشت: بالاخره یک روز باید فکر کنیم که چه کاری برای این وضعیت می‌خواهیم انجام دهیم. نباید خیلی دیر شود. آن روز باید زمانی باشد که همه چیز را خراب نکرده باشیم که غیرقابل برگشت باشد. در نتیجه برنامه‌ای که باید به آن فکر کنیم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین طبیعت و زندگی است. 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اکثر کارخانه‌هایی که اطراف تهران هستند ماده اولیه را از خلیج‌فارس می‌گیرند و تبدیل می‌کنند سپس محصول را دوباره به جنوب می‌فرستند که بفروشند. به همین سبب قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند. این‌ها بدیهیات است.

پزشکیان با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی، گفت: رسانه کارش تثبیت بی‌ثباتی نیست بلکه کارش آگاهی رساندن است از رسانه‌ها می‌خواهم در این امر به دولت کمک کنند. وظیفه رسانه هدایت انسان‌ها و حاکمیت به سمت ثبات و ماندگاری است. 

وی تأکید کرد: ما با این وضعیت هدررفت انرژی و ذخایر به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم. برای برون‌رفت از این وضعیت راه وجود دارد رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی به این امر کمک کنند.

واکنش پزشکیان به سوال دربارۀ گران‌شدن نان در تهران

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار جماران مبنی بر اینکه «آیا افزایش قیمت نان در تهران با موافقت دولت انجام شد و در غیر این صورت چرا به آن مخالفتی صورت نگرفت، اگر دولت راه حلی برای ارزانی کالا‌ها ندارد آیا راه حلی هم برای عدم افزایش قیمت دارد و آیا قرار است شاهد ادامه روند افزایش قیمت‌ها باشیم و دولتمردان هیچ واکنشی نشان ندهند» تأکید کرد: حق با شماست ما در تمام صحبت‌ها گفتیم که نگاهمان به طرف کسانی است که مشکل دارند و سفره‌های مردم نباید مشکل پیدا کند. 

وی افزود: این نکته در جلسات دولت نیز ابلاغ شده و مشکلاتی هم که تا حالا وجود داشته را تلاش کرده‌ایم تا حد امکان رفع کنیم. به طور مثال بدهی گندمکاران را داشتیم و پولی برای پرداخت آن وجود نداشت، پولی برای پرداخت حقوق بازنشستگان وجود نداشت و پرستاران و بیمارستان مشکلاتی داشتیم البته در موارد دیگری هم شاهد ناترازی هستیم. 

پزشکیان ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا حد امکان این مشکلات را حل کنیم آن مصوبه هم جزو مواردی است که به ما ارث رسیده است؛ لذا کاری که باید انجام بدهیم و هم اکنون نیز در حال انجام آن هستیم حل ناترازی‌ها و رفع ناعدالتی‌ها، چون اگر این گونه ادامه دهیم به هر میزان که پول چاپ کنیم همان سفره‌ای که به هر قیمتی بدهیم روز به روز فقیرتر خواهد شد. 

رئیس‌جمهور گفت: باید فکری کنیم که قدرت خرید را ثابت مانده و نگذاریم سفره مردم بی‌رنگ شود. در این راستا، هم مسئولان در برنامه و بودجه در تلاش هستند و هم کمیسیون اقتصادی هر هفته روز‌های شنبه جلسه داریم و در این باره فکر می‌کنیم تا چه کار کنیم که سفره مردم حداقل قوت معمولی آن‌ها با مشکل مواجه نشود.

ابرپروژه دولت چهاردهم مبارزه با رانت و فساد است

پزشکیان در پاسخ به سوال پایگاه خبری انصاف نیوز درباره اینکه ابر پروژه شخص دولت چهاردهم چیست و فکر می‌کنید پس از ۴ سال امکان تحقق چه میزانی از این ابر پروژه‌ها را خواهید داشت، گفت: ابر پروژه ما یکی نرم‌افزاری و یکی سخت افزاری است، آنچه که نرم‌افزاری است به وحدت، انسجام، وفاق ملی، ایجاد امید، اشتراک، مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم بر می‌گردد.

وی افزود: این جو ناامیدی که درست شده و مردم تصور می‌کنند که یک عده این مملکت را گرفته‌اند و بقیه باید بروند اشتباه است و باید کشور از این حالت در آید، زیرا مملکت برای همه مردم است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: حل کردن این موضوع به این سادگی نیست، زیرا بحث‌های نرم‌افزاری به شدت از بحث‌های سخت‌افزاری سخت‌تر است.

پزشکیان تصریح کرد: سخت‌افزار را می‌توان پول داد و درست کرد همانند یک ساختمان، اما تغییرات نرم‌افزاری باید در اندیشه و فکر خود را نشان دهد و تغییر آن گاه به دهه‌ها می‌رسد و لذا برای من خیلی مهم است که این باور را در مردم ایجاد کنیم که ما با مردم هستیم و مردم نیز باید به ما کمک کنند تا مشکلات مملکت خودمان را حل کنیم.

وی تأکید کرد: دغدغه‌ای که دوستان ما دارند و می‌آیند می‌گویند که یکی در فلان جا فلان کار را کرده و چرا تو آن را می‌آوری در پاسخ باید بگویم که ما همه اشتباه کرده‌ایم و اشتباه خواهیم کرد و هیچ کدام از ما معصوم نیستیم و هنر آن است که کار یکدیگر را اصلاح کنیم و نقاط قوتمان را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: بحث بعدی در رابطه با رانت، فساد، رشوه، قاچاق و ... است که الان یک گروهی را برای این کار گذاشته‌ایم و این هفته شنبه نیز جلسه‌ای در این باره خواهیم داشت.

پزشکیان بیان کرد: ما اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی، کد زمین و ... را به هم وصل کنیم هیچکس نمی‌تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند، همچنین من نخواهم توانست رشوه بگیرم و اگر رشوه گرفتم نمی‌توانم به حساب اقوامم واریز کنم.

وی ادامه داد: با این کار سیستم به هم وصل می‌شود و به دنبال آن هم امکان تخلف وجود نخواهد داشت. چیزی که مردم از آن گلایه دارند همین رانت‌ها، رشوه‌ها، قاچاق و دزدی‌ها است و لذا اگر بتوانیم این را حل کنیم یک آرامش و یک ثبات فکری و امنیتی در جامعه ایجاد می‌شود.

رئیس‌جمهور در رابطه با شکل‌گیری شاه راه‌ها گفت: اگر ما بتوانیم جاده‌های خودمان را درست کنیم و قطار و زیرساخت‌هایمان را چنان بسازیم که بتوانند به هم وصل شوند خواهیم توانست مشکلاتمان را حل کنیم.

سرمایه‌گذاری بین ایران و ترکیه تقویت خواهد شد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در دولت قبلی سیاست روابط با همسایگان در اولویت قرار داشت و جناب عالی هم در اظهاراتتان به این اولویت تاکید داشتین آیا دولت شما این سیاست را با قدرت ادامه می‌دهد به ویژه چشم انداز روابط با ترکیه چگونه ترسیم می‌کنید. به نظر شما حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه به هدف گذاری ۳ میلیارد دلار چگونه خواهد رسید. در آینده نزدیک سفر به ترکیه خواهید داشت؟ گفت: حتماً به ترکیه سفر خواهم داشت. ترکیه دوست و برادر ماست. ترکیه قوم و خویش ماست. این‌ها مرزهایی است که وجود دارد ولی باورها اعتقادات و فرهنگ ما در هم آمیخته شده است. باید با هم ارتباط داشته باشیم و داد و ستد کنیم. باید با هم هماهنگ باشیم تاسرمایه‌گذاری‌های مشترکی در ایران و ترکیه داشته باشیم. 

وی ادامه داد: از طریق ایران ترکیه می‌تواند با کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان و بقیه مناطق می‌تواند ارتباط برقرار کند. با ترکیه می‌توانیم مسیری درست کنیم ما راحت بتوانیم به ترکیه سفر کنیم و شما راحت به ایران سفر کنید و شما راحت بتوانید به کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان، قرقیزستان و ترکمنستان سفر کنید. 

پزشکیان بیان کرد: این روند را با قدرت ادامه خواهیم داد. حتماً به ترکیه سفر خواهیم کرد. حتماً از آقای اردوغان دعوت خواهیم کرد که به ایران سفر کنند. حتما دعوت می‌کنیم رئیس‌جمهوری ترکیه و سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان به ایران بیایند. به ارتباط با کشورهای اسلامی خیلی امیدوار هستیم.

جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت

در ادامه این نشست خبرنگار ایسنا از رئیس جمهور اینگونه سوال کرد که با وجود تاکیدات زیادی که رهبر انقلاب بر لزوم کرسی‌های آزاد اندیشی داشتند، به نظر می‌رسد تاکنون آنچنان حمایتی از این کرسی‌ها نشده است؛ برنامه دولت جنابعالی برای احیای کرسی‌های آزاد اندیشی و همچنین حمایت از تشکل‌های دانشجویی چیست تا این تشکل‌ها بتوانند در یک فضای باز به مسائل جاری کشور بپردازند؟

مسعود پزشکیان در باره اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری از کی بوده که ما کرسی آزاد اندیشی بگذاریم؟ ایشان بار‌ها و بار‌ها توصیه کرده‌اند که ما جهاد تبیین کنیم، ولی خب متاسفانه این کار را نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: بنده این را در مناظره‌ها و بحث‌ها اعلام کرده‌ام که کرسی آزاد اندیشی به این معنا نیست که من اگر حرفی را مخالف نظر یک کسی گفتم بشوم ضد انقلاب، بعد فردا از دانشگاه اخراج بشوم و یا بنده را از پست و شغلم بیرون کنند.

پزشیکان اظهار داشت: اینکه می‌گویم باید ما ذهنمان را باز کنیم تا بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم، این از همینجا منشا می‌گیرد. دستور خداوند است که می‌گوید شما کاری کنید که بتوانید آدم‌هایی باشید که حرف‌ها را بشنوید و تبعیت از حرفی کنید که بهتر است؛ نه اینکه الا و لا ابد بگویید نه ما این را گفتیم و شما حق ندارید حرف دیگری بزنید؛ این در گفتگو امکان‌پذیر نیست.

رئیس جهور تاکید کرد: ما به عنوان مسلمان باید هر نوع گویش و حرفی را بشنویم و بعد، آن که بهتر است را تبعیت کنیم. صاحبان اولوالالباب و هدایت شوندگان این‌ها هستند. اینکه ما هر روز در نماز می‌خوانیم اهدنا الصراط المستقیم، آن هدایت کجا شکل می‌گیرد، در آگاهی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما از کرسی آزاد اندیشی به دستور مقام معظم رهبری دفاع خواهیم کرد، تصریح کرد: از آزاد اندیشی و اینکه هر کسی که نقدی بکند و فردا برایش پرونده درست نکنیم تبعیت خواهیم کرد و جلوی پرونده سازی را خواهیم گرفت.

رئیس جمهور بیان کرد: در یک جلسه‌ای هم گفتم که دانشجویان که این‌ها بیرون کردند، بررسی کنید که برگردند؛ صدا و سیما یک جلسه گذاشت و یک عده‌ای را جمع کرد در رابطه با اینکه این‌ها توطئه‌گر هستند.

پزشکیان خاطر نشان کرد: مفهوم حرف بنده این نیست که توطئه برگردد. توطئه‌گر را بدهید قوه قضاییه محاکمه کند، ولی اگر کسی حرفی گفته و نظری گفته به خاطر آن نظر چرا او رو رد می‌کنید؟ جوابش را بدهید. اگر بلد نیستید جوابش را بدهید طرف را بیرون نکنید و بروید خودتان را اصلاح کنید. ما مشکلمان این است وقتی نمی‌توانیم جواب طرف را بدهیم یک انگی به آن می‌چسبانیم که تو ضد فلان کس هستید.

رئیس جمهور بیان کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها تاکید فرمودند که کرسی آزاد اندیشه بگذارید؛ با زور، دعوا، بیرون کردن، اخراج کردن و تبعید کردن مملکت درست نمی‌شود؛ مملکت با گفتگو و شنیدن حرف درست، اصلاح می‌شود وگرنه مانگفتیم یک آدم خائن و جاسوس را در دانشگاه بیاورید.

خبرنگار خبرگزاری جام جم در پرسشی از رئیس‌جمهور پرسید یکی از شاخه‌های مهم عدالت‌خواهی که شما مطرح کردید بحث عدالت آموزشی بود که چرا مدارس دولتی از امکانات مدارس غیردولتی محروم هستند. دولت چهاردهم برای ایجاد توازن بین ظرفیت‌ها امکانات میان مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقا ظرفیت‌های آموزشی مدارس دولتی چه برنامه‌های مصداقی دارد؟

پزشکیان در پاسخ گفت: باتوجه به روند اصلاح بسته به هدفی که داریم باید زمان در نظرگرفت. در اولین جلساتی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتم اولین مباحثی که مطرح شد پیرامون اصلاح و عدالت آموزشی بود. 

وی افزود: برای ما قابل‌قبول نیست که کسانی که در مناطق محروم هستند نتوانند به دانشگاه آیند و رشد کنند. بعد افرادی با پول و امکانات ویژه بتوانند تمام کرسی‌ها را اشغال کنند. در شورای انقلاب فرهنگی این بحث را شروع کردیم. 

رئیس‌جمهور عنوان کرد: این زمینه با برادران سازندگی در سپاه و قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان، سازمان برنامه‌وبودجه و چند نهادی که زیرنظر مقام معظم رهبری است تصمیمی گرفتیم که با حرکت جهادی و بسیجی برای تمام شهر‌هایی که مناطق محروم هستند و مدرسه ندارند در عرض یک سال مدرسه بسازیم.

پزشکیان با اشاره به اصلاح روش‌ها در آموزش‌پرورش، گفت: باید در مرحله اول از نظر نرم‌افزار نگاه را درست و در مرحله بعد فضا و تجهیزات را اصلاح کنیم. در مرحله سوم برای شکل‌گیری روند روش آموزشی به معلمان تعلیم دهیم. در آموزش و پرورش باید در مورد روش‌ها و نوع آموزش و نحوه این‌که چگونه آموزش دهیم باید بحث کنیم. به سمت اصلاح فضا، تجهیزات روش و نحوه مداخله حرکت می‌کنیم.

روسای جمهور آمریکا باید اول برادری‌شان را اثبات کنند بعد ما با آن‌ها گفتگو خواهیم کرد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران در مورد رفع فیلترینگ، گفت: بحث فیلترینگ را دارند دوستان وزارت ارتباطات برنامه‌ریزی می‌کنند تا برطرف شود و در دستور کار است، پیگیریم هر چه سریعتر آن را اجرایی کنیم. 

وزیر ارتباطات درحال برنامه‌ریزی برای از بین‌بردن چهارچوب‌های فیلترینگ هستند و پیگیر هستیم در شورای امنیت ملی این مسئله را برطرف کنیم.

پزشکیان گفت: این هفته به آمریکا سفر میکنیم و بعد از آن سفر استانی خواهیم داشت و در این بازه پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی افزود: آمریکایی‌ها از ما آدم‌هایی ساختند که خیال می‌کنند جنگ طلب هستیم ما صلح طلب هستیم تمام پیامبران آمدند تا صلح در جامعه اجرا شود. 

پزشکیان گفت: این‌ها هستند که ما را وادار می‌کنند حداقل کاری کنیم که بتوانیم از خودمان دفاع کنیم نه اینکه هر وقت دلشان خواست به خاک ما تجاوز کنند و ما هم در مقابل آن‌ها سر خم کنیم ما هیچ وقت در مقابل آن‌ها سر خم نمی‌کنیم. 

رئیس جمهور در مورد امکان صحبت با رئیس جمهور آمریکا، گفت: بحث اگر این است که به آمریکا و رئیس جمهورش صحبت کنیم این است که اول آن‌ها برادری‌شان را ثابت کنند بعد از ما ارثیه بخواهند یعنی اگر یعنی واقعا ما بدانیم که آن چیز‌هایی که نوشتیم به آن‌ها گفتند پاره نکنند بعد با هم گفتگو کنیم.

پزشکیان گفت: اول باید به ما نشان بدهند که با ما دشمنی ندارند تا گقتگو کنیم، ما که آمریکایی‌ها را تحریم نکردیم و دور آن‌ها پایگاه نظامی نزدیم.

هیچ وقت شروع‌کنندۀ هیچ جنگی نبودیم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس ۲۴ که پرسید، دو رئیس‌جمهور پیش از شما، رئیس‌جمهور فقید، سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی نتوانستند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند، این در حالی بود که مجلس فعلی، کاملاً با رئیس‌جمهور فقید از نظر سیاسی و فکری همراه بودند و همراهی مجلس شورای اسلامی با طرح‌های شما برای حل مشکل تحریم‌ها یک عنصر مهم به شمار می‌رود، با توجه به نوع رابطه حسنه شما با مجلس، آیا همچنان نسبت به حل مسئله تحریم‌ها امیدوار هستید؟ و این در حالیست که مسئله تحریم‌ها به شکل مستقیم متأثر از چگونگی رابطه ایران و آمریکا است، اگر حل تحریم‌ها مستلزم گفت‌وگوی دولت ایران با آمریکا باشد، امیدوار هستید که نظر مثبت مجلس را کسب کنید؟ این در حالی است که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و به خصوص تحولات مربوط به فلسطین، راه رسیدن شما به این هدف را سخت‌تر خواهد کرد، شما با این وجود چگونه می‌خواهید از تحریم‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌های مستقیم آمریکا علیه ایران و اقتصاد کشور عبور کنید؟، گفت: حرف کاملا درست است، ما نمی‌خواهیم تحریم شویم، با کسی هم دعوا نداریم.

وی افزود: ما پایبند قوانینی هستیم و خواهیم بود و کاری که اسرائیل در منطقه دارد انجام می‌دهد و با آن کاری که با ترور اسماعیل هنیه در تهران شکل گرفت، آن‌ها دلشان می‌خواهد ما را به جنگ منطقه‌ای بکشند، نه اینکه آرامش در منطقه ایجاد شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران تا الآن خویشتن‌داری کرده است، گفت: ما حق دفاع را برای خودمان در زمان و محل مشخص و با روش‌هایی که ممکن است داشته باشیم را محفوظ می‌دانیم.

پزشکیان ادامه داد: ما برای کشورمان از هر راهی امکان داشته باشد که بتوانیم موانع را از پیش رو برداریم، آن را راه در پیش خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: مشکل این است که آن‌ها از ما یک چیزی ساختند که در واقع اینگونه نیست، ما با گفتگو، چه در سازمان ملل و چه با همسایگان و نهایتاً با همسایگانمان قصد داریم، نگاه به زبان مشترک را ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن‌ها بدانند ما با هم می‌توانیم منطقه آرام و مملو از صلح و توسعه و سلامت ایجاد کنیم، بنابراین باید با هم تعامل داشته باشیم.

پزشکیان تصریح کرد: کسی که نمی‌گذارد این اتفاق بیفتد قدرت‌های خارجی هستند که در منطقه لانه کردند و می‌خواهند ما را به جان خودمان بنیاندازند، ما که نمی‌خواهیم با هم دعوا کنیم، آنها می‌خواهند ما با هم دعوا کنیم، دعواهای قومی، مرزی و اقتصادی راه می‌اندازند.

وی تأکید کرد: من تلاش خواهم کرد و دارم تلاش می‌کنم که ارتباطمان را با همسایگانمان قوی‌تر و صمیمی‌تر کنیم، با کشورهایی که الان می‌توانیم هماهنگ شویم در ارتباط با معاهدات شانگهای و بریکس و مسائل کشورهای مسلمان تلاش خواهیم کرد در آنها روند اقتصادی، ارتباطی و فرهنگی و سیاسی امنیتی خود را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: با آمریکا و اروپا در همان چهارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبند هستیم، ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنها ما را تهدید می‌کنند، آنها می‌گویند موشک نداشته باش، این درست است، اما در مرحله اول اسرائیل را باید خلع سلاح کنید.

پزشکیان تأکید کرد: می‌گویند ما موشک نداشته باشیم، مانند غزه که هر وقت دلشان خواست ما را بمباران کنند و اگر خواستیم حرفی بزنیم، بگویند خفه شید. در برابر قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم.

وی اضافه کرد: ما برای حفظ امنیت مردممان و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی از خودمان داریم، ما هیچ وقت شروع کننده هیچ جنگی نبوده‌ایم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: صد سال و یا ۲۰۰ سال گذشته را ببینید ایران هیچ وقت شروع‌کننده جنگی نبوده است، دیگران حمله کردند و در این صد سال اخیر قدرت‌ها دو بار ایران را گرفتند و مجبور شدند بیرون بروند، جنگ و فتنه به راه انداختند، اما ایران این کار را نکرده است.

پزشکیان با بیان اینکه ما قدرت دفاعی خودمان را که بتوانیم از مردممان دفاع کنیم را از دست نخواهیم داد، مگر اینکه در دنیا و یا منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم، همه خلع سلاح شوند، اظهار کرد: 

آن وقت می‌توانیم با هم زندگی کنیم، ما به دنبال جنگ‌افروزی نیستیم، آنها هستند.

وی اضافه کرد: دشمنان جنگ را بر ما تحمیل می‌کنند، در نتیجه با دنیا صحبت می‌کنیم. من از روز اولی که وارد مباحث شدم، همواره گفتم که با هم وحدت کنیم و اختلاف نکنیم و عدالت داشته باشیم و حق همه را بدهیم، با همسایگان همین حرف را داریم، آمریکا هم اگر بخواهد حق و حقوق ما را رعایت کند، دعوا نداریم، ما اصلاً با کسی دعوا نداریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما می‌خواهیم در کشور خودمان با امنیت رشد کنیم و این امنیت را از ما نگیرند، ما را تهدید و تحقیر نکنند، ما زیر بار تحقیر نمی‌رویم.

ارتبا‌طمان با روسیه و چین بسیار خوب بوده و ادامه خواهیم داد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه راشاتودی روسیه در مورد اینکه فکر می‌کنید شرکت در جلسات بریکس می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی و رابطه ایران با روسیه کمک کند، گفت: ارتباط ما با روسیه، چین و کشور‌های منطقه بسیار خوب بوده و این را با قدرت ادامه خواهیم داد.

پزشکیان با بیان اینکه اینطور نیست که اگر با دنیا صلح و معامله کنیم دوستان خود را فراموش خواهیم کرد، گفت: کشور روسیه هم همسایه ما بوده و هم ارتباطات مناسبی از نظر اقتصادی، اجتماعی و راهبردی با یکدیگر داریم و لذا این دیدار‌ها می‌تواند آن مصوبات و نگاه‌هایی که شهید رئیسی در گذشته به آن داشتند و وزارت خارجه نیز در این رابطه کار‌هایی را انجام دادند را اجرایی و عملیاتی‌تر کنیم.

وی افزود: اطمینان دارم که اگر ما با کشور‌های عضو بریکس و منطقه تعامل کنیم در این صورت آن تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که آن‌ها می‌خواهند بر ما تحمیل کنند نخواهد توانست بر ما اثرگذار شود.

رئیس‌جمهور گفت: ما دوست نداریم با کشوری اختلاف و با آن قطع رابطه کنیم، ولی دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور برویم.

اقتصاد ما مریض است و دارو می‌خواهد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق که درباره گرانی و مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بود گفت: تلاش کردیم دولت به یک ثباتی برسد تا بتوانیم با رسانه‌ها صحبت کنیم. دولت تا حدودی ثبات پیدا کرده است. لازمه رفع ناترازی‌ها آن است که همه به هم کمک کنیم. اقتصاد کشور ما مریض است. دارو و عمل می‌خواهد. اقتصاد ایران یک مداخلاتی را طلب می‌کند و شما به عنوان رسانه و دانشگاهیان و کسانی که سیاستمداران باید کمک کنند که آن روش‌های درمان را ما اجرایی کنیم.

 وی ادامه داد: بالاخره اگر ما می‌خواهیم وضع مملکت بهبود یابد باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارو بدهیم تلخ باشد. نباید بگوییم که به مردم چرا داروی تلخ داده‌ایم. بپذیریم که این مداخله اگر صورت بگیرد به نفع مردم و اقتصاد است. 

پزشکیان بیان کرد: اگر لازم شد مداخله‌ای انجام دهیم بپذیریم که می‌تواند آینده بهتری چرا برای کشورمان داشته باشیم. این موارد را اگر روشنفکران، خبرگزاری‌ها، دانشگاهیان و سیاستمداران و انسجام و وحدت داخلی شکل نگیرد. این اعتراضات و دعوا‌های اختلافی اجازه هیچ مداخله‌ای را تا به حال به سیاستگذاران نداده است. 

 پزشکیان اظهار کرد: من از شما کمک می‌خواهم. کمک کنید که این بیماری و ناترازی را درمان کنیم. درمان مداخله می‌خواهد و مداخله خلاصه مقداری ناملایمات را همراه دارد. بپذیرید که ناملایمات را تحمل کنیم و ما طبق آن اصول به جلو پیش برویم و این وضعیت را اصلاح کنیم.

برای تبلیغات ستاد انتخاباتی پولی نداشتم که هزینه کنم

 

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تابناک در مورد اینکه چقدر برای انتخابات ریاست جمهوری خرج کردید، گفت: اصلاً پولی برای تبلیغات ریاست جمهوری نداشتم که خرج کنم. خداوکیلی خودم هم نمی‌دانم که چه جوری این نتیجه حاصل شد. برخی‌ها حتی دلار داده بودند که دستور دادم پس بدهند. خودم خداوکیلی نمی‌دانم چطور شد که اینجوری شد.

وی افزود: مردم پای صندوق‌های رای نیایند نظام ما زیر سوال می‌روند و کل جامعه به هم می‌ریزد. من حاضر نیستم ایران ما در مقابل دیدگان جهانیان ضعیف شود. مردم گول نخوردند و پای صندوق‌های رای آمدند و آن‌هایی هم که نیامدند بالاخره از دست ما ناراضی بودند و حق داشتند.

پزشکیان در مورد حقوق دریافتی خود، گفت: خداوکیلی نمی‌دانم دقیق چقدر حقوق می‌گیرم، ولی ظاهرا حدود ۶۰، ۷۰ میلیون به حسابم واریز می‌شود. من به این پول‌ها نگاه نمی‌کنم و به آن نیاز ندارم و از من گذشته به‌دنبال پول باشم.

رئیس جمهور گفت: تمام آن چیزی که در ذهن من این است که مردم و کشورمان سربلند شود و وحدت و انسجام شکل بگیرد.

در نهاد رئیس‌جمهوری ۴ هزار نیرو داریم، ولی می‌شد با ۴۰۰ نفر کار‌ها را حل کرد

خبرنگار صدا و سیما در این نشست خبری دو سوال مطرح کرد؛ یک: برنامه شما برای جبران کسری بودجه در بودجه سال آینده چه خواهد بود؟ دوم: و اگر واقعا بخواهید در این چهار سال یک کار را در اولویت اصلی دولت چهاردهم قرار دهید و دنبال کنید، چه خواهد بود؟

پزشکیان در ابتدای پاسخ به این خبرنگار گفت: بنده عرض کردم سعی خواهیم کرد در نرم‌افزار جلوی رانت، فساد و قاچاق را بگیریم و شفافیت ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: از امام صادق (ع) پرسیدند آیا شیعیان شما دزدی و یا یک سری گناهان دیگر می‌کنند؟ امام پاسخ دادند ممکن است. در ادامه سوال کردند که آیا شیعیان شما دروغ می‌گویند؟ امام در پاسخ فرمودند که خیر شیعیان ما دروغ نمی‌گویند؛ ما اگر با مردم صادق باشیم از آن کار‌های دیگر هم نمی‌کنیم؛ یعنی اگر راست بگویم دیگر دزدی و خلاف دیگر را هم نمی‌کنم. ما اگر با مردم صادق باشیم و بتوانیم این صداقت را در عمل به مردم نشان دهیم خیلی از مشکلات مملکت ما حل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دوم خاطر نشان کرد: در رابطه با گرانی‌ها و این مسائل ناترازی بودجه‌ای که وجود دارد، اصلاح کردن این‌ها دفعتا به واحد خیلی سخت است؛ بنده اکنون در نهاد ریاست جمهوری ۴۰۰۰ نیرو دارم که می‌شود با ۴۰ نفر هم آن کار‌ها را انجام دهیم؛ نمی‌توانم آن‌ها را بیرون کنم؛ آن کارمند هم تقصیری ندارد، چون من او را استخدام کردم و بنده به او گفتم که بنشین اینجا و کار به او نسپردم؛ اگر به او کار می‌دادم کار می‌کرد.

وی مطرح کرد: تصور می‌کنم در رابطه با اصلاح گرانی‌ها سه اصل وجود دارد که دنبال این هستیم که این اصل را در مدیریت اجرایی کنیم. قدم اول این است که بگوییم چه کسی مسئول است، دوم چگونه باید عمل بکند و سوم چگونه باید پاسخگو باشد. اگر ما این کارو انجام بدهیم و این مسئولیت بر اساس ۵ استراتژی ممکن است اجرا شود، یکی از آن استراتژی‌ها پرداخت بر اساس عملکرد است؛ یعنی اگر کاری را کرد پول بگیرد و کار نکرد پول نگیرد؛ اگر یک اثرگذاری داشت ما به آن پاداش بدهیم، ولی در غیر این صورت پاداشی نمی‌دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در دولت اعلام کردیم بنگاه‌ها و شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که زیر نظر دولت هستند، هر کسی می‌خواد در آن مدیر و یا هیئت مدیره بشود، اگر ضرر بدهد باید تاوان بدهد. اگر بیاید کارخانه را بگیرید و ضرر بدهید و فوق العاده مدیریت نیز بگیرید، از این بازی‌ها نخواهیم داشت.

ایران و عراق باید تفاهم و توافق داشته باشند

خبرنگار خبرگزاری العهد عراق در پرسشی از رئیس‌جمهور پرسید در سفر شما به عراق ۱۴ تفاهم‌نامه به امضا رسید باتوجه به این‌که آنریکایی‌ها همیشه تأثیر منفی در تفاهم‌نامه‌ها دارند به نظر شما سازوکاری وجود دارد که شما بتوانید توافق‌نامه‌های خود را با عراق به صورت پایدار داشته باشید و بتوانید این توافق‌نامه‌ها را عملیاتی کنید؟ خصوصاً بحث خط آهن شلمچه_بصره که سالیان سال است که به نتیجه عملیاتی نرسیده است.

پزشکیان خطاب به خبرنگار العهد گفت: ما با مردم عراق قرابت فرهنگی داریم و از هم جدا نیستیم. خصوصاً مردم اطراف مرز عراق و ایران رابطه خویشاوندی دارند. ما با هم دشمن نبودیم و نیستیم. آمریکا برای نیل به اهدافش بین ۲ کشور اختلاف‌افکنی می‌کند. نباید فریب آمریکا را خورد. دولت و ملت ایران و عراق باید با هم تفاهم، توافق و ارتباط داشته باشند.

وی افزود: ۲ کشور باید از نظر علمی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی به هم کمک کنند. این امور را در بغداد با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس قوه قضائیه محترم عراق و احزابی که حضور داشتند مطرح کردم. 

رئیس‌جمهور عنوان کرد: به اقلیم کردستان و بصره سفر کردم در تمام این مدت استقبال بی‌نظیری توسط برادران عراقی صورت گرفت. این استقبال احساس خوبی را به ما منتقل کرد. ما از ملت عراق جدا نیستیم. مسعود بارزانی در مهاباد ایران متولد شده است. منم در مهاباد متولد شدم.

پزشکیان با اشاره به روابط بین دولت عراق و ایران، گفت: بی‌جهت بین ۲ کشور اختلاف‌افکنی می‌کنند. در این سفر قرار شد ۲ طرف امنیت را حفظ کنند. ارتباط را حفظ کنیم. روابط اقتصادی خوبی داشته باشیم و در تمام زمینه‌ها به همدیگر کمک کنیم. آمریکا دلش می‌خواهد کشور‌های اسلامی با همدیگر دعوا کنند. اگر ما عاقل باشیم اختلافات را کنار می‌گذاریم و دعوا نخواهیم کرد.

اگر در ایجاد وفاق موفق نشویم همه ضرر می‌کنیم

پزشکیان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار مجله اندیشه پویا که پرسید شما با آرای شکننده‌ای به ریاست‌جمهوری ایران انتخاب شدید، ۶۰ درصد مردم در مرحله اول رأی ندادند و ۵۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت نکردند و بخش عمده جمعیت همچنان در قهر سیاسی به سر می‌برند.

وی افزود: می‌دانیم که دولت هم در آینده نزدیک ناگزیر از تصمیمات سخت و جراحی‌های سنگین اقتصادی است، این اقدامات سخت در شرایطی که دولت شما و نهاد‌های حکمرانی در ایران از سرمایه اجتماعی پایینی برخوردار است، می‌توان گفت که عملاً ممکن نباشد، عمده کسانی که در انتخابات شرکت نکردند هنوز به انتخاب‌های شما برای دولت بی‌اعتماد هستند، به نظر می‌رسد ترمیم این بی‌اعتمادی نیازمند اصلاحات جدی و ملموس برای جلب اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی است که باید اولین اولویت دولت باشد، چقدر به این اولویت توجه دارید و چه پیام مشخص و دقیقی برای آن ۵۰ و ۶۰ درصدی دارید که معتقدند دغدغه شما نه وفاق در پایین و بدنه جامعه، بلکه وفاق در بالای جامعه و مخالفین آنهاست؟، گفت: من فکر نمی‌کنم وفاق تنها در بالا شکل می‌گیرد، چون اگر در بالا باشد، باز همان نوعی تحکیم از بالاست.

وی افزود: ما مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم و اگر نتوانیم هم موفق شویم، همه ما ضرر خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نهایت قضیه این است که همه ما باید کمک کنیم که این آرامش و وحدت انسجام در چهارچوب قوانین و احترام‌هایی که هست، شکل بگیرد.

پزشکیان تأکید کرد: توسعه‌یافتگی یکی از بحث‌های آن احترام به فرهنگ جامعه است، یک عده آدم‌هایی که با هنجارشکنی باعث عکس‌العمل‌هایی می‌شوند، این توسعه یافتگی نیست، بالاخره اگر چیزی را که من عبادت می‌کنم، توهین کنید ممکن است من کار دیگری بکنم که اصلاً منطقی نیست.

وی اضافه کرد: برای اینکه آن اعتقاد را نمی‌توانید نادیده بگیرید، من این را بار‌ها گفته‌ام، ما برای اینکه لج همدیگر را در بیاوریم، طور دیگری خودمان را به هم نشان دهیم که نتیجه آن دعوا است. یعنی هر دو طرف ما باید کوتاه بیاییم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینکه ما بپذیریم این طرف که قدرت دارد باید عقب‌نشینی کند و ما هم جلوتر بیاییم، این ذهنیت صحیح نیست.

پزشکیان اضافه کرد: از طرفی هم آن طرف آبی‌ها راحت دارند کیف می‌کنند و مردم را به خیابان دعوت می‌کنند، اگر بلدی، خودت این کار را بکن، چرا آنجا نشستی و مردم ایران را به خیابان می‌کشی؟

وی ادامه داد: احترام و گفت‌وگوی متقابل و بحث درباره احترام به همدیگر و نشکستن حریم‌ها یکی از اصول توسعه است، در نتیجه اگر ما بتوانیم آن را در فرهنگ و رفتارمان درست کنیم، روند جامعه را اصلاح خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور افزود: اگر نتوانیم این کار را بکنیم، حق با شماست به جایی نخواهیم رسید و اگر به جایی نرسیم، همه ضرر می‌کنیم، من که حاکم هستم ضرر می‌کنم و مردم هم ضرر می‌کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی نیست زندگی را ادامه دهم، این زندگی بی‌ربط است، طرف مقابل هم نمی‌تواند اینگونه ادامه دهد.

وی تأکید کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور نمی‌خواهم این کار را بکنم این را با اعتقاد می‌گویم، من برای مردم اینجا هستم، برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن اینجا نیستم. آن‌ها هم کمک کنند که حداقل ساختارشکنی در جامعه شکل نگیرد که این ساختارشکنی‌ها بهانه دست عده‌ای بدهد که کار دیگری بکنند.

به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای دائماً نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی می‌کند در دولت شما تولید چنین اورانیومی با این قناع تا چه حدی پیش خواهد رفت و چگونه به نگرانی آژانس پاسخ می‌دهید؟ گفت: بار‌ها گفته‌ایم که نمی‌خواهیم این کار را انجام بدهیم. ما نیاز تکنیکی و علمی را حل کنیم. به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. چهارچوبی که در برجام نوشته شده است به آن پایبند بوده‌ایم و باز هم به دنبال آن هستیم که آن چهارچوب‌ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: کشور‌های دیگر ما را وادار کردند کاری را کنیم که نباید کنیم. ادامه هم ندهند ما هم ادامه نمی‌دهیم ما می‌خواهیم با آن‌ها در همان چهارچوب کارمان را ادامه دهیم و آن‌ها هم کارشان را ادامه دهند. 

پزشکیان گفت: به تعهدی که نوشته شده است آن‌ها باید پایبند و ما به تعهداتی که نوشته‌ایم پایبند هستیم.

تلاش می‌کنیم اتباع غیرمجاز را با احترام برگردانیم

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرگزاری خبرآنلاین درباره نحوه ساماندهی اتباع بیگانه و رسیدگی به گشت ارشاد اظهار کرد: در رابطه با گشت ارشاد پیگیری خواهم کرد، زیرا دیگر قرار نبوده حق برخورد از جانب گشت ارشاد صورت بگیرد و دادستانی هم اعلام کرد که حق برخورد ندارد. 

وی افزود: در رابطه با بحث اتباع افغانستانی تاکنون سه جلسه در شورای امنیت برگزار شده است؛ یک عده‌ای از اینان پاسپورت دارند و طبیعتاً باید با آن‌ها یک برخورد صورت گیرد، یک عده دیگر به صورت خلاف قانون وارد کشور شده‌اند در صورتیکه باید چارچوب قانون را مراعات کنند، زیرا که به صورت خلاف نمی‌شود وارد یک کشور شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به خروج اتباع غیرمجاز از کشور، گفت: ما با کشور افغانستان برادر هستیم، ولی مراعات یک سری چارچوب‌های بین دولت‌ها قاعده‌ای است که باید مراعات شود لذا در حال تنظیم این چارچوب قانونی بین کشور‌های اسلامی هستیم و این موضوع را پیگیر هستم که اتباع غیرمجاز با احترام به کشورشان باز گردند.

پزشکیان گفت: در رابطه با حقوق بازنشستگان اقداماتی شکل گرفته و مقداری از بدهی‌های آن‌ها نیز پرداخت شده است.

پولی که باید به بازنشستگان بدهیم بالای ۷۰ همت است

وی با بیان اینکه کل پولی که باید به بازنشستگان بدهیم بالای ۷۰ همت است، ولی آنچه که در قانون نوشته شده ۲۰ همت است، تصریح کرد: این موضوع را پیگیر هستیم و درحال پیدا کردن منبع برای پرداخت مازاد آن هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما یک توقعی را ایجاد کرده‌ایم، ولی با منابعی که برای آن در نظر گرفته‌ایم همخوانی ندارد.

پزشکیان اظهار کرد: بحث‌هایی که در رابطه با ناترازی‌ها وجود دارد یکی از بحث‌های آن همین است، ما حقوق مصوب بازنشستگان را نمی‌دهیم، ولی این طرف یکی بنزین اضافه، برق اضافه و ... مصرف می‌کند. ۵ میلیارد پول به خارج از کشور می‌دهیم و بنزین وارد می‌کنیم در صورتیکه اگر این کار را نمی‌کردیم، می‌توانستیم پول بازنشستگان، معلمان، پرستاران و گندمکاران را پرداخت کنیم.

از خدا می‌خواهیم با مصر ارتباط داشته باشیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره برقراری ارتباط ایران و مصر نیز عنوان کرد: در رابطه با کشور برادر دوست و مسلمان مصر از خدا می‌خواهیم که با هم ارتباط داشته باشیم. در نتیجه، در اولین فرصت ممکن با مسئولان وزرا و ریاست جمهور ارتباط برقرار خواهیم کرد و گفتگو می‌کنیم. در اول صحبتم گفتم ما مسلمانان با هم برادر هستیم و این را واقعاً از ته قلبم گفتم و شعار نمی‌دهم.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم فرمودند؛ شیطان بین مسلمانان دعوا انداخته است و باید با خوبی و احسان با یکدیگر صحبت کنیم. ارتباط با کشور برادر و دوست مصر تا جایی که از دست ما بر بیاید استقبال و هماهنگ خواهیم بود و تلاش می‌کنیم اتفاق بیفتد.

پزشکیان اظهار کرد: در خصوص هسته‌ای و جدول بندی آن، در دست طرفی است که می‌خواهد صلح کند یا نکند. ما پایبند همین چارچوب‌هایی هستیم که آن‌ها می‌خواهند، اما آن‌ها پایبند همان چارچوب‌هایی نیستند که خودشان نوشتند.

وی ادامه داد: نمی‌شود ما عمل کنیم و آن‌ها عمل نکنند و بعد بگویند هر طور که ما می‌خواهیم عمل کنید. ما به آن چهارچوب‌ها عمل کردیم و آن‌ها پاره کردند و اگر می‌خواهند صلح شوند باید به آن‌ها عمل کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اما، حاضر نیستیم به ما زور بگویند. حاضر نیستیم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و جلوی ما بگذارند و بگویند آن (رژیم صهیونیستی) شما را می‌زند؛ البته بی‌خود می‌کند بزند و ما هم می‌زنیم.

غربی‌ها در ظاهر می‌گویند به‌دنبال صلح در غزه هستیم، اما در پشت‌صحنه به اسرائیل سلاح می‌دهند

خبرنگاری از یک کشور عربی از رئیس جمهور پرسید: جناب رئیس جمهور جناب عالی اخیرا تماس‌هایی را با طرف‌های مختلف منطقه و بین المللی در خصوص توقف تجاوزگری رژیم اشغالگر و نسل کشی آن‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه برقرار کردیم؛ می‌خواستم بدانم که نتایج این تماس‌های شما تاکنون به کجا انجامیده و موانع مربوط به تحقق این نتایج چیست؟

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: ما هم با برادران مسلمانمان در این رابطه جلسه گذاشتیم و تلفنی صحبت کردیم و وزارت خارجه با وزرای خارجه آن‌ها صحبت کردند؛ با بیشتر روسای جمهور و نخست‌وزیر‌های کشور‌های اروپایی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: آن‌ها مدام وعده دادند که این هفته دارد حل میشود، این هفته مدام دارد این هفته می‌شود؛ یعنی چیزی است که دارند روند قضیه را طولانی می‌کنند و از آن طرف هم اسرائیل راحت دارد کار‌های غیر بشری و نسل کشی را ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور بیان کرد: مقداری نیز ما مسلمان‌ها با هم وحدت و انسجامان به آن شدت نیست که به آن‌ها یک اولتیماتومی بدهیم که حق ندارید طبق قوانین بین‌الملل این کار را کنید. همچنین یک مقدار رسانه‌های آن‌ها با افکار و ذهنیت‌های جامعه بازی می‌کنند.

 وی تاکید کرد: در ظاهر میگویند ما می‌خواهیم صلح کنیم، ولی در پشت سر، آن‌ها را مجهز می‌کنند که بزند و تا جایی که ممکن است اهدافی را که دلش میخواهد نابود کند؛ این مشکل وجود دارد و ما هم داریم تلاش می‌کنیم تا جایی که از دستمان بر بیاید فشار بیاوریم که این اتفاق منجر به صلحی بشود و مردم غزه بتوانند به حقوق خودشان دست پیدا کنند.

از وزرا خواستیم بانوان را در معاونت‌ها به کار گیرند

خبرنگار ZDF در پرسشی از رئیس‌جمهور پرسید با توجه به این‌که در برنامه‌های انتخاباتی خود در رابطه با تغییر در گشت ارشاد سخن گفتید آیا گشت‌ارشاد جمع‌آوری می‌شود؟ به مطالبات زنان چه پاسخی خواهید داد.

پزشکیان خطاب به این خبرنگار گفت: در وزارت کشور قرار شده آئین‌نامه‌هایی را در این مورد تنظیم کنند. در رابطه با مباحث زنان طبیعتاً آنچه در اختیار ما است را در دولت و فرام کردن امکانات انجام خواهیم داد. سعی ما بر این است که از زنان در جایگاه‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار بانو در دولت به کارگیری شده‌اند. فکر می‌کنم در هیچ دولتی چنین چیزی وجود نداشته است. از وزرا نیز درخواست کردیم که حتماً در معاونت‌های وزارتخانه‌ها از وجود بانوان استفاده کنند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: هر کاری از دست ما برای حضور خواهران برآید انجام خواهیم داد؛ اما قبول کنید که هیچ چیزی دفعتاً اتفاق نخواهد افتاد. باید اجازه داد تعادلی به وجود آید.‌

نمی‌خواهیم جنگی را در منطقه تقویت کنیم

پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار «نی کی ژاپن» که پرسید آمریکا و اروپا اخیراً به بهانه اینکه ایران موشک به روسیه فرستاده و روسیه را تأمین موشک کرده، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تحمیل کردند، آیا این مسئله بر گفتمان سیاست خارجی شما 

و ارتباط با جامعه بین‌الملل از جمله غرب تأثیر می‌گذارد و اینکه ما در رابطه با ژاپن می‌دانستیم که این کشور دارد تلاش‌هایی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا و اروپا می‌کند، شما چه انتظاری از این تلاش‌های میانجی‌گری دارید؟، گفت: ما و روسیه بالاخره با هم تبادل و کار می‌کنیم، آن‌ها ما را تحریم کردند، اما روس‌ها به ما کمک کردند، طبیعتاً ما ارتباطاتی با این عزیزان داریم.

وی افزود: احتمال اینکه با هم رد و بدل کرده باشند و کار‌هایی کرده باشند، من اصلاً وارد آن نمی‌شوم. احتمال هم دارد، برای اینکه چنین کار‌هایی منعی ندارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یک بحث این است که اصلاً چرا روسیه و اوکراین دارند با هم دعوا می‌کنند، اما آنچه که با قاطعیت می‌توان گفت این است که از وقتی که ما آمدیم، چیزی به آن‌ها ندادیم که این‌ها بگویند ما را تحریم می‌کنند، ما می‌گوییم با هم صلح کنیم و دعوا نکنیم، اما آن‌ها می‌خواهند ما را تحریم کنند. اگر با تحریم شروع کنند، ما چطور با آن‌ها گفتگو کنیم؟!

پزشکیان اظهار کرد: مادر گفتگو‌ها و مناظرات و در داخل کشور تمام تلاشمان و همینطور در منطقه این است که باید با هم صلح کنیم و صلح است که می‌تواند اجازه دهد کشور‌ها توسعه پیدا کنند، با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند. این نه به نفع ما و نه به نفع اروپا و نه منطقه است و نه به نفع دنیا است، ما نمی‌خواهیم بجنگیم.

وی تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم جنگی را در منطقه تقویت کنیم، آن‌ها هستند که دارند این کار را می‌کنند. اینکه ما با روسیه ارتباط داریم این ارتباط ادامه پیدا می‌کند و خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دیدگاه ما در تمام جنگ‌ها این است که همه باید حریم خودشان را حفظ کنند. هیچ کشوری نباید به خاک دیگری تجاوز کند، اینکه چرا روسیه این کار را می‌کند، باید از اروپایی‌ها بپرسید که چرا ناتو می‌خواهد در مرز روسیه حضور پیدا کند؟ خودشان پیمان‌شکنی می‌کنند و الآن دنبال پیمان‌شکنی خودشان هستند.

پزشکیان همچنین تأکید کرد: ما از تلاش‌های میانجیگرانه ژاپن استقبال می‌کنیم. ما از هر روندی برای گفتگو و صلح و برای اینکه بتوانیم در منطقه و در دنیا آرامش ایجاد کند، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما معلوم نیست در این کهکشانی که داریم زندگی می‌کنیم و کره زمینی که یک توپ است، چطور شده که می‌توانیم در آن زندگی کنیم؟ به جای اینکه از این فرصت لذت ببریم، به جان هم افتاده‌ایم، بیخود داریم دعوا می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه زیاده‌طلبی قلدریست، ما می‌توانیم کره زمینی درست کنیم که همه راحت در آن زندگی کنند، به جای اینکه جنگ و خیانت باشد، صلح و آرامش باشد، آن‌هایی که می‌فهمند و قدرت دارند، قلدری نکنند. آن‌ها دارند اسلحه‌ها و سخت‌افزار‌هایی درست می‌کنند که انسان‌ها را به آتش می‌کشند ما چنین توانی نداریم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: خودشان بمب و اسلحه درست می‌کنند، اما می‌گویند تو چرا درست می‌کنی؟

پزشکیان: ما نه در فکر کشورگشایی هستیم نه در فکر صدور انقلاب

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار موج در مورد پیام پزشکیان به دولتمردان امریکا، گفت: پیام من به آن‌ها مشخص است، دست از توطئه چینی بردارند و حقوق مردم ما را رعایت کنند. مردم ما انقلاب کردند و میخواهند با عزت زندگی کنند، ما دنبال کشورگشایی نیستیم و نه به دنبال صدور انقلاب هستیم.

وی افزود: ما نه در فکر کشورگشایی هستیم نه در فکر صدور انقلاب و می‌خواهیم مردم به جای جنگ همه با صلح و آرامش زندگی کنند.

پزشکیان: مشکل آقای کروبی حل شده است/ برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم/، ولی نباید با نظام درافتاد

رئیس جمهور در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: دیگر باید چه کار می‌کردیم؟ همین که یکی حل شده است یک قدم است، آن یکی قدم هم بگذارید باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین